De yogales

Hoewel de yogalessen onderling verschillend zijn, zijn de lessen wel volgens een vaste structuur opgebouwd.

We beginnen elke les met een of meerdere integratiehoudingen. De integratiehoudingen zijn als het ware een korte warming-up waarbij de spieren worden los gemaakt. Ook is er aandacht voor de ademhaling. De ademoefening zorgt ervoor dat je concentratie en focus wordt teruggebracht naar jezelf en het hier en nu.

Na de integratie volgen de zonnegroeten. De zonnegroet is een serie yogahoudingen die opeenvolgend in één flow worden uitgevoerd. De zonnegroeten activeren je spieren en brengen je hart en bloedsomloop op gang. Al je gewrichten worden gebruikt en je aandacht is nog meer op jezelf gericht.

Na de zonnegroeten volgen er staande, zittende en vervolgens liggende houdingen. Deze houdingen bestaan uit vooroverbuigingen, achteroverbuigingen, zijwaartse buigingen, balanshoudingen, torsi’s en houdingen voor kracht. Daarnaast is er tijdens de houdingen aandacht voor een juiste ademhaling.

Na de liggende houdingen volgt de ontspanningsoefening. Tijdens deze ontspanning kan het hele lichaam ontspannen en de geest volledig tot rust komen. In deze houding pluk je als het ware de vruchten van het ‘werk’ dat hieraan voorafging.

Na de ontspanning is er nog de mogelijkheid om een kopje thee of een glas water te drinken. Het thee drinken is onderdeel van de les, maar als je naar huis wilt, kan dat. Verlaat dan rustig de ruimte.

Bij Yogatijd is persoonlijke aandacht van belang. Yogatijd hanteert daarom bewust kleine groepen. Het aantal deelnemers per groep is daarom niet groter dan 7.