De les

Yoga wordt soms gezien als lichamelijk oefening, maar het bestaat uit meer. Yoga bestaat in ieder geval uit de drie structuren: oefening, ademhaling en meditatie.

Oefening
De lichamelijke oefeningen heten Asana’s. De houdingen, trainen elk deel van het lichaam; je spieren en gewrichten, de wervelkolom en het gehele geraamte. Yoga helpt niet alleen bij het verbeteren van het lichaam, maar ook bij het gezond houden van je klieren, zenuwen en andere interne organen. Door het loslaten van fysieke en mentale spanningen komt er energie vrij. Juist in onze jachtige 21e eeuw is yoga een goede manier om rust en ontspanning toe te laten.

Ademhaling
De Yoga Ademhalingsoefeningen, ook bekend als Pranayama, revitaliseren het lichaam en helpen bij het controleren van de geest, waardoor je kalmer en frisser wordt.

De Ademhalingstechnieken zijn gebaseerd op het begrip dat ademhaling de bron van het leven is. Door geleidelijk aan de controle over je ademhaling te krijgen, verbeter je je gezondheid en functionaliteit van je lichaam en geest.

Meditatie
De combinatie van oefening en ademhaling bereiden het lichaam voor op Meditatie, en maken het makkelijker om een ontspannen geest te verkrijgen, en om vrij te zijn van de alledaagse stress.

Opbouw lessen Yogatijd
Hoewel de yogalessen onderling verschillend zijn, zijn de lessen wel volgens een vaste structuur opgebouwd.

Integratie
We beginnen elke les met een of meerdere integratiehoudingen. De integratiehoudingen zijn als het ware een korte warming-up waarbij de spieren worden los gemaakt. Ook is er aandacht voor de ademhaling. De ademoefening zorgt ervoor dat je concentratie en focus wordt teruggebracht naar jezelf en het hier en nu.

Zonnegroeten
Na de integratie volgen de zonnegroeten. De zonnegroet is een serie yogahoudingen die opeenvolgend in één flow worden uitgevoerd. De zonnegroeten activeren je spieren en brengen je hart en bloedsomloop op gang. Al je gewrichten worden gebruikt en je aandacht is nog meer op jezelf gericht.

Diverse houdingen
Na de zonnegroeten volgen er staande, zittende en vervolgens liggende houdingen. Deze houdingen bestaan uit vooroverbuigingen, achteroverbuigingen, zijwaartse buigingen, balanshoudingen, torsi’s en houdingen voor kracht. Daarnaast is er tijdens de houdingen aandacht voor een juiste ademhaling.

Ontspanning
Na de liggende houdingen volgt de ontspanningsoefening. Tijdens deze ontspanning kan het hele lichaam ontspannen en de geest volledig tot rust komen. In deze houding pluk je als het ware de vruchten van het ‘werk’ dat hieraan voorafging.

Thee drinken
Na de ontspanning is er nog de mogelijkheid om een kopje thee of een glas water te drinken. Het thee drinken is onderdeel van de les, maar als je naar huis wilt, kan dat. Verlaat dan rustig de ruimte.

Bij Yogatijd is persoonlijke aandacht van belang. Yogatijd hanteert daarom bewust kleine groepen. Het aantal deelnemers per groep is daarom niet groter dan 7.