Zweven, of zo

Zweven, of zo

Ik heb het in mijn vorige blogs al regelmatig langs laten komen. Meditatie is een van de onderdelen van de Bridgeman methode. De officiële stap uit het programma is: ‘Geniet elke dag tenminste 10 minuten van de stilte.’ Met zowel in de ochtend als de avond een kwartier, voldoe ik hier prima aan. En hoewel ik er niet altijd zin in heb, brengt het enorm veel. En dat is niet dat ik ga zweven of zo.

Regelmatig krijg ik als reactie op meditatie, dat het zweverig is. Het maakt mij nieuwsgierig. Ik vind het helemaal niet zweverig. En niemand heeft me, tot nu toe, ook uit kunnen leggen wat er dan zweverig aan is. En het feit dat steeds meer bedrijven wereldwijd (KLM, SAP, Canadese politie, Google, LinkedIn, Ford Motors) een meditatieprogramma aan hun medewerkers bieden, laat toch zien dat de publieke opinie verandert. Maar wat maakt het dat meditatie (soms) toch nog wordt geassocieerd met zweverig? Wellicht onwetendheid? Daarom meer over meditatie in dit blog.

Wat is mediteren?
Meditatie is voor mij niets anders dat rustig zitten en je focussen, zodat je in alle hectiek een rustmoment hebt en je doormalende gedachten wat minder worden. Maar dat is mijn mening. Wat zegt de Dikke van Dale? me·di·ta·tie (de; v; meervoud: meditaties, meditatiën) 1overpeinzing, bespiegeling. De Amerikaanse moleculair bioloog en hoogleraar Jon Kabat-Zinn die zo’n 35 jaar geleden de mindfulnessmeditatie voor het eerst bij patiënten toegepaste zegt hierover: “Met aandacht aanwezig zijn in het hier en nu, zonder daar een oordeel over te hebben.”

Stilte in je hoofd
Vaak hoor ik mensen klagen over alle drukte en dat ze zo weinig rust ervaren. Logisch, want we leven in een maatschappij waarin veel moet, alles kan en waar allerlei prikkels continue je aandacht vragen. Des te belangrijker om dan even rustig te gaan zitten, je hersenen een ‘beetje leeg’ te maken en niets te doen? Even niet piekeren over de toekomst of over wat er allemaal mis is gegaan in het verleden en kritisch zijn over jezelf en anderen. In meditatie observeer je je eigen gevoelens, sensaties en gedachten, waardoor je je er niet meer zo mee identificeert. En dit geeft ruimte. Zo kun je, hoe beter je getraind raakt, ook in het dagelijks leven kiezen hoe je reageert.

Nu even niet (oefening)
“Ga rustig zitten met je rug recht. Sluit even je ogen, en breng je aandacht naar je ademhaling. Verander er niets aan, voel alleen hoe je adem in en uit stroomt, en je buik omhoog en omlaag gaat. Dwalen je gedachten af, breng dan je aandacht rustig weer terug naar je ademhaling.”

“Je aandacht haakt eraan vast en floep daar ga je weer.”

Simpel, lastig of leuk?
Bedrieglijk simpel en toch ook lastig, want binnen een paar seconden komt er alweer een gedachte langs. Je aandacht haakt eraan vast en floep daar ga je weer. En hoe vaak je haar ook loskoppelt, steeds weer glipt ze mee met een gedachte. Aan een afspraak die je nog moet maken, aan die vervelende opmerking van een collega, of aan iets dat in het verleden heeft gespeeld. Het scheelt, meditatie is ook niet de belofte dat het altijd leuk is. Meditatie is training en als je dus regelmatig oefent, verkrijg je door mediteren mildheid, een betere concentratie en innerlijke rust.

Resultaten
Ik vind het mooi om te zien dat de wereld mediteren steeds meer omarmt en het zijn zweverige imago kwijt raakt. Onlangs hoorde ik dat er in 2015 ruim 600 onderzoeken zijn gedaan naar meditatie. De resultaten zijn overweldigend. Werknemers die regelmatig mediteren op het werk, merken dat ze zich beter kunnen concentreren, voelen zich mentaal sterker en zijn tevredener over hun werk. Dagelijks mediteren maakt mensen mentaal weerbaarder en zou zelfs heilzame effecten hebben bij ADHD, depressie en angst- en dwangstoornissen, pijn, stress, psoriasis, een hoge bloeddruk of eetstoornissen. Maar hoe werkt dat dan?

Hoe werkt meditatie?
Tja, dat is nog niet helemaal helder. Er worden gebieden in je hersenen geactiveerd en versterkt. Er zijn meer alfagolven en thètagolven te zien. Alfagolven kenmerken zich door een ontspannen, maar alerte toestand van het brein. Meer thètagolven zie je ook bij lichte slaap en vredige gevoelens. Mooie resultaten dus. Ook blijkt dat door je gedachten en gevoelens van een afstand te bekijken, en ze niet allemaal serieus te nemen, je steeds makkelijker je gedachtenstroom loslaat. En dat geeft rust, je kunt beter focussen, je aandacht beter verdelen en emoties hebben minder vat op je. Reden genoeg voor mij om elke dag ‘oersaai’ stil te zitten op een matje. En ook al ben ik nog nooit gaan zweven ;-), ik ga stug door.

Waarom wil ik me verdedigen?
Er is echter nog 1 puntje, waar ik mee worstel. Waarom, waarom voel ik de enorme behoefte om me te gaan verdedigen als iemand meditatie zweverig vindt? Ik heb er geen probleem mee, dat mensen het niet leuk vinden. Het is ook zeker niet altijd leuk. Ik vind het ook geen enkel probleem als iemand er niets mee wil. Ieder zijn eigen keuzes en het is niet mijn doel om mensen die het niet zien zitten toch te overtuigen. Maar als iemand zegt dat het ‘zweverig’ is, irriteert me het enorm. Waarom? Interessant voor mezelf om dat te onderzoeken. Dat wat je irriteert, is toch een spiegel voor dat wat mij van binnen raakt? Ik ben er nog niet uit. Ik ga er eens goed over nadenken. Mocht je een idee hebben wat mij zo triggert, ik houd me aanbevolen. Ondertussen mediteer ik even verder.

Liefs,
Claudia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *